Nahkurien ammattikunnan muistomerkki

Oskari Jauhiainen, Nahkurien ammattikunnan muistomerkki, 1958, pronssi, kuva Reima Määttänen, Hämeenlinnan taidemuseo

OSKARI JAUHIAINEN (1913–1990)
Nahkurien ammattikunnan muistomerkki
1958
pronssi
Hämeenlinnan kaupungin kokoelma

Keskustassa sijaitsevan entisen postitalon rakennustöiden yhteydessä maakerroksista löydettiin vanhoja parkkisammioita ja parkittuja nahkoja. Löytöjen innoittamana postitalon urakoitsijat julistivat kuvanveistokilpailun, jonka voitti kuvanveistäjä Oskari Jauhiainen. Hän sai tehtäväkseen suunnitella Nahkurien ammattikunnan muistomerkin, jolla haluttiin kunnioittaa käsityöläisten vanhoja ammattikuntia.

Veistos tunnetaan myös nimellä Karvari tai Nahkuri ja se esittää voimakasta, nuorehkoa, mutta jo oppivuotensa ja kisällinäytteensä suorittanutta karvaria. Hän pitää toisella käsivarrellaan vuotia ja toisella kädellään nojaa työvälineeseensä, niin sanottuun stryykkäysrautaan.

Veistoksen vaiheet

Elokuussa vuonna 1955 postitalon urakoitsijat julistivat kuvanveistokilpailun, jonka voitti Oskari Jauhiaisen ehdotus. Oskari Jauhiainen oli saanut idean veistokseensa Utajärvelle vuonna 1949 tekemänsä Yhteistyön monumentin kilpailuluonnoksen henkilöhahmosta.

Nahkurien ammattikunnan muistomerkki on järjestyksessä toinen Hämeenlinnaan pystytetty julkinen veistos. Muistomerkki paljastettiin 5.7.1958. Ensimmäinen oli Aukusti Veuron Vasikanjuottaja, joka paljastettiin taidemuseon edustalla vuonna 1954.

Oskari Jauhiainen

Oskari Heikki Jauhiainen (3.10.1913–20.1.1990) oli kiiminkiläinen kuvanveistäjä. Hän harrasti aluksi kansanomaista puunveistoa ja hakeutui vasta 1930-luvun lopulla Suomen Taideyhdistyksen kouluun.

Nuoren Jauhiaisen pienoisveistokset ja muotokuvat herättivät huomiota. Varsinainen läpimurtotyö oli Mikael Agricolan muistomerkki, 1951 Turussa.
Jauhiainen loi uransa erityisesti monumentaalikuvanveistäjänä. Hänen julkisia muistomerkkejään on ympäri Suomea.

Jauhiainen edusti kuvanveiston realistista perinnettä. Hänen veistoksiaan leimaavat käsityömäisyys ja tasapaino, ja hän oli mieltynyt jyhkeisiin ja klassisiin muotoihin.

Jauhiainen, Oskari

1958