KÄÄNNEKOHTA – suomalaisia 1950–60-lukujen kirjankansia ja ajan innoittamaa kuvataidetta
14.10.2022–30.4.2023
Näyttely paneutuu suomalaisten kirjojen kansiin sekä kansi- ja kuvataiteen suhteeseen. Se esittelee yhtenä kultakautena pidetyn 1950–60-luvun kirjankansitaiteen monipuolisuudessaan ja jännittävyydessään. Kansitaiteilijoista näyttely nostaa esiin muun muassa kuvataiteilijana paremmin tunnetun Ahti Lavosen (1928–1970) sekä Väinö Linnan Tuntematon sotilas -teoksen kannen suunnittelijan Martti Mykkäsen (1926–2008) tuotantoa.
Uudistamisen halu ilmeni sotien jälkeisillä vuosikymmenillä kaikissa taiteissa ja viihteen lajeissa kuvataiteista jazziin. Se ilmeni voimakkaasti kirjasuunnittelussakin ja modernismi, informalistinen kuvataide sekä pop-taide heijastuivat myös kirjasuunnitteluun. Samaan aikaan kun kotimainen design kiinnosti maailmalla, toimivat kuvittajat, mainosgraafikot ja kirjankansisuunnittelijat uuden ajan airuina Suomessa.
Tämä näkyy hyvin esimerkiksi Keltaisen kirjaston teosten, suomalaisten sodanjälkeisten modernistikirjailijoiden ja Veikko Huovisen kirjojen kansissa. Mikä kiinnostavinta, kokeilu ei rajautunut arvostettuun taiteeseen vaan näkyi yhtä lailla uskonnollisissa pamfleteissa ja arkisissa tietokirjoissa. Lukuisat kirjankannet ovat suorastaan ikonisia: kirjoja ei voisi kuvitella ilman juuri niitä kansia, ja joskus ulkoasu on kestänyt jopa usean sukupolven ajan.
Näyttelyn teema laajenee kirjoista ammentavaan nykytaiteeseen. Kuvanveistäjä Panu Rytkösen (s. 1983) teokset saavat innoituksensa vanhoista kirjoista ja niiden tekijän omisteista. Käännekohta-näyttelyn teoksissa hän paneutuu 1950–60-lukujen suomalaisiin kirjoihin.
Näyttelyn ovat kuratoineet toimittaja ja tietokirjailija Ville Hänninen sekä Hämeenlinnan taidemuseon amanuenssi Soile Ollikainen.

Kuva: Ahti Lavosen kansikuvitus Otavan vuonna 1965 julkaisemaan Pentti Saarikosken Kuljen missä kuljen -runokirjaan. Kuva: Otava.

Ahti Lavonen, Vastakohtia neliöllä, 1966, sekatekniikka kankaalle, 130 x 130 cm, Hämeenlinnan taidemuseo. Kuva: Reima Määttänen, Hämeenlinnan taidemuseo.

Ahti Lavonen, Sommitelma valon teemalle, 1966, sekatekniikka kankaalle, 130 x 130 cm, Hämeenlinnan taidemuseo. Kuva: Reima Määttänen, Hämeenlinnan taidemuseo.