Upseerirannan muistolaatta

Linnan kasarmilla alettiin kesällä 2005 peruskorjata vuonna 1913 rakennettua punatiilistä arvotaloa, jonka omistaa Kruunuasunnot Oy. Siihen tehtiin vuokrattavia huoneistoja. Perusparannetun talon harjannostajaisia vietettiin 12.1.2006 ja niiden yhteydessä paljastettiin kuvanveistäjä Jorma Parkkarin suunnittelema muistolaatta talon päätyyn. Samalla talo nimettiin Upseerirannaksi.

Rakennus on alunperinkin ollut asuinkäytössä. Se on rakennettu osana sitä rakennusohjelmaa, jonka keisari käynnisti ennen ensimmäistä maailmansotaa. Keisarin rakennusohjema vastasi niihin tarpeisiin, jotka syntyivät, kun venäläisten sotajoukkojen määrää lisättiin huomattavasti valtakunnan kaikissa osissa, myös Suomessa.

Jorma Parkkari