Hämeenlinnan taidemuseon Taidevaltakunta ’24 -biennaalissa luonnon ja ihmisen dialogissa kuullaan huomisen ääni

Taidevaltakunta ’24 -biennaali kutsui taiteilijat kuvittelemaan tulevaa ja tarjosi kuvataiteilijoille vallan hahmotella huomisen ääriviivat. Taidevaltakunnan taiteilijat ovat nykyhetken kuvaajia ja tulevaisuuden tutkimusretkeilijöitä. Biennaalin teokset tutkivat ihmisen jalanjälkiä ennen ja nyt, hahmottaen askeliamme kohti epävarmaa huomista. Taiteilijoiden tarjoamat tulevaisuudet kulkevat dystopiasta toivoon.

Hämeenlinnan taidemuseon Taidevaltakunta ’24 -biennaali valtaa 14.6.–8.9.2024 museon molemmat näyttelyrakennukset Engelin ja Lohrmannin (Viipurintie 2, Hämeenlinna). Biennaali ulottuu myös useamman teoksen voimin museon ulkopuolelle Hämeenlinnan keskustan alueella. Lisäksi yksi teoksista jalkautuu tutkimusretkelle kaikkiin Taidevaltakunnan kolmeen maakuntaan ennen biennaalin aukeamista yleisölle: Kanta- ja Päijät-Hämeeseen sekä Pirkanmaalle.

Taidevaltakunta ’24 -biennaalin taiteilijat
Ensimmäiseen Taidevaltakunta-biennaaliin valittiin keväällä 2023 toteutetussa taiteilija- ja teoshaussa 31 taiteilijaa tai työparia. Kaikkiaan avoimeen taiteilija- ja teoshakuun osallistui 271 taiteilijaa tai taiteilijaryhmää.

Taiteilija- ja teoshaku oli osoitettu taiteilijoille, joilla on side tai kiinnekohta Kanta- tai Päijät-Hämeen tai Pirkanmaan alueisiin. Taiteilijoita pyydettiin hakemuksessaan tuomaan esille yhteytensä näihin maakuntiin. Osalla biennaalin taiteilijoista on side useampaan Taidevaltakunnan maakunta-alueista. Päijät-Hämeeseen yhteys on kahdeksalla, Kanta-Hämeeseen yhdellätoista ja Pirkanmaahan kahdeksallatoista taiteilijalla.

Taidevaltakunta’24 -biennaalissa mukana ovat seuraavat taiteilijat ja taiteilijoiden muodostamat työparit:
Liina Aalto-SetäläTuuli AutioLotta BlombergBrander + LaineTaija GoldblattSirpa HaapaojaOutimaija HakalaMollu HeinoAnni HonkajuuriHeli HuotalaSofi HäkkinenJohanna IlvessaloMari Järventausta-LindertzSanna KannistoMarko LampisuoJussi LautuLeena LehtiLaura LiljaTuomas LinnaJuhana MoisanderMäki-Nevala–MottisenkangasJussi NykänenHanna OinonenHarri PälvirantaJohanna RotkoJ. SaariNoora SchroderusSauli SuomelaAnssi TauluNoora-Maija Tokee ja Kimmo Ylönen.

Tarkemmat taiteilija- ja teosesittelyt löytyvät osoitteesta: taidevaltakunta.fi

Taidevaltakunta-biennaali pyrkii tutkimaan taidekentän taidevaltaa. Taidevaltakunta ’24 -biennaalin tavoitteena on jakaa taidevaltaa osittain taide- ja museokentän ulkopuolisille henkilöille. Taiteilija- ja teosvalinnoista vastasi hakua varten koottu valintaraati. Biennaalin taustamuseoiden edustajien lisäksi raatiin osallistui viisi avoimen haun kautta valittua ulkopuolista asiantuntijajäsentä: Markku SalminenTiina TaipaleIna TarkkaTuija Tiala ja Markku Virtanen. Lisäksi mukana olivat Riikka Kuittinen ja Soile Ollikainen Hämeenlinnan taidemuseosta sekä Elisa Lindell ja Tuulia Tuomi Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvasta.

Biennaali astuu ulos museosta

Taidevaltakunta ’24 -biennaali laajentaa tutkimusmatkansa ulos museorakennuksista. Varaslähtö biennaaliin otettiin 14.5., kun Kimmo Ylönen aloitti koko Taidevaltakunnan alueelle laajenevan Valtakunnan askelmitta -teoksensa. Kyseessä on kävellen tehty tutkimusmatka, pitkä performanssi ja yhteisötaiteellinen jalkautuminen. Ylönen kiertää kävellen Kanta-Hämeen, Pirkanmaan ja Päijät-Hämeen maakunnissa yhtäjaksoisesti kuukauden ajan. Teos päättyy Hämeenlinnan taidemuseon pihalle to 13.6. klo 12.

Ennen biennaalin alkua Hämeenlinnan keskustan alueelle ilmestyivät Mollu Heinon Tuulta ja pölyä -katumaalaukset sekä Hämeenlinnan torille Anssi Taulun Toivomuskaivo-teos.

Biennaalin aikana tapahtumallisina teoksina toteutuvat Vanai Bistro & Bastu -ravintolan (Mensanaukio 4, Hämeenlinna) saunan löylyissä koettava moniaistillinen Liina Aalto-Setälän Hikoilevat korvat, lahoavat lauteet -teos, sekä Hämeenlinnan Viipurintien terveysaseman pääaulassa vaikuttava Sirpa Haapaojan Tuntu – Sense -teos. Teoksiin tulee tehdä ennakkovaraus taidevaltakunta.fi-sivulla.

Taidevaltakunta ’24 -taiteilijat vierailevat Hämeenlinnassa kesällä

Hämeenlinnan taidemuseo on kutsunut Taidevaltakunta ’24 -biennaalin taiteilijoita vieraakseen taiteilijatapaamisiin. Yleisö pääsee kohtaamaan taitelijoita niin taidemuseon tiloissa, Hämeenlinnan kirjastolla kuin Vanai Bistro & Bastu -ravintolan saunallakin. Lisäksi museo järjestää kesän aikana Taidevaltakunta ’24 -biennaalin osana työpajoja, ja osallistuu heinäkuussa lasten taidefestivaali Hippaloiden ja elokuussa Taiteiden yö -tapahtuman ohjelmaan. Biennaalin päätösviikonloppuna la 7.9. vietetään Taidevaltakunnan keskustelufestivaalia teemalla Tulevaisuuden tutkimusretkellä.

Hämeenlinnan taidemuseo, Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva ja Tampereen taidemuseo toteuttavat Taidevaltakunta-biennaalin yhteistyössä osana seudullisen vastuumuseon taidemuseotehtävää. Kahden vuoden välein toteutettava kuvataiteen biennaali vuorottelee eri maakunnissa. Ensimmäinen biennaali nähdään Hämeenlinnassa ja Kanta-Hämeessä 2024. Tampereelle ja Pirkanmaalle biennaali levittäytyy 2026 ja vuonna 2028 Lahteen ja Päijät-Hämeeseen.

Taidevaltakuntakunta ‘24 -biennaali on saanut Museoviraston valtionavustusta ja Alfred Kordelinin säätiön apurahan.

Kiitos yhteistyöstä Hämeen liitto, Pirkanmaan liitto ja Päijät-Hämeen liitto sekä Vanai Bistro & Bastu -ravintola.

taidevaltakunta.fi