Taidelanssi-projektin uusi vaihe käynnistyi Kanta-Hämeessä

Taiteilijat Anni-Elina Knuutila ja Anne Tamminen luovat Kanta-Hämeen uusiin ambulansseihin uutta taidetta, joka tarjoaa kyydittävälle rauhoittavaa katseltavaa. Taiteilijaresidenssejä on toteutunut aiemmin esimerkiksi sairaaloissa ja hoito- ja hoivalaitoksissa, mutta residenssi pelastuslaitoksella toteutuu tässä Taidelanssi2-projektissa ensimmäistä kertaa.

Taiteilijat työskentelevät taiteilijaresidensseissä keväällä kuukauden ajan Kanta-Hämeen pelastuslaitoksella. He tutustuvat ensihoidon toimintaan ja osallistavat henkilöstöä teosten suunnitteluun. Anni työskentelee Hämeenlinnan ja Anne Riihimäen ja Forssan pelastuslaitoksen yksiköissä. Syksyllä he työstävät ideat valmiiksi kahden kuukauden mittaisessa residenssin taiteellisessa osuudessa. Kolme uutta taidelanssia on ajossa vielä loppuvuodesta 2024.

”Taiteella emme pysty ihmishenkiä pelastamaan, mutta jos ikävässä ja pelottavassa tilanteessa potilas voi saada turvaa tai muuta ajateltavaa edes hetkeksi, keskittymällä yksityiskohtiin tai siirtämällä ajatuksia toisaalle, olemme onnistuneet paremman asiakaskokemuksen luomisessa”, sanoo ensihoidon tulosaluejohtaja Lasse Hakala Kanta-Hämeen pelastuslaitokselta.

Anne Tammisen taidelanssissa teos Taivaat vie katsojan ambulanssin ulkopuolelle. ”Haluan nähdä ambulanssin sisätiloissa taivaan tai tarkemmin sanottuna erilaisia taivaita. Ikään kuin kattoa ja seiniä ei olisi, vaan näkisi suoraan läpi, ulos. Keräämme ja valokuvaamme materiaalia yhdessä pelastuslaitoksen väen kanssa, ja kuvaan myös itse taivaita runsaan valikoiman, joista yhdessä valitsemme mieluisimmat.”

Anni Knuutilan Yhdessä matkaten -teoksen tavoitteena on luoda kokonaisuus, joka tukee ihmisten kohtaamista ja ilmentää rauhaa sekä turvallisuutta. ”Teos rakentuu ensihoidon ammattilaisten kanssa käydyistä keskusteluista, paikallisista luontoelementeistä ja piirrosmaisista yksityiskohdista. Ne muuntuvat voimauttaviksi kuviksi ambulanssin seinille, ja toimivat tarvittaessa vuorovaikutteisina apuvälineinä eri kommunikaatiotilanteissa.”

Taidelanssi-projekti aloitettiin Hämeenlinnan taidemuseon ja Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen yhteistyönä 2023. Tuolloin 16 ambulanssiin tuotiin tarratoisintoina teoksia Hämeenlinnan taidemuseon kokoelmista. Hyvät kokemukset taiteesta ambulanssissa kannustivat jatkamaan projektia.

Taidelanssin toisen vaiheeseen haki 12 taiteilijaa ja muotoilijaa. ”Valitsijaraadin yllätti hakemusten korkea taso. Taiteilijavalinnat tapahtuivat hakemusten, teosideoiden ja haastattelujen pohjalta. Haastattelimme viisi hakijaa ja valitsimme taiteilijaresidenssiin lopulta kaksi taiteilijaa”, kertoo amanuenssi Soile Ollikainen. Valintaraatiin kuuluivat hänen lisäkseen Lasse Hakala, yhteisömanageri Heidi Anttonen Hämeenlinnan taidemuseosta sekä Taiteen edistämiskeskuksen taideasiantuntija Heli Kauhanen.

Taidelanssi-projektia on tukenut Taiteen edistämiskeskus, ja se on saanut ammatillisten museoiden innovatiivisille hankkeille tarkoitettua avustusta Museovirastolta.

Anne Tamminen on kuvataiteen maisteri ja toiminut taiteen parissa jo 90-luvulta lähtien. Taiteen soveltava käyttö hyvinvoinnin lisääjänä on Annelle läheinen asia. Hän on toteuttanut teoksia erilaisiin julkisiin ympäristöihin ja käyttötarpeisiin. Anne työskentelee mieluiten teoskonseptien ja kokonaisuuksien parissa käyttäen monipuolisesti erilaisia menetelmiä ja materiaaleja. Anne opettaa myös mm. valokuvausta ja taidegrafiikkaa. Anne Tammisen teoksia on mm. Kiasman, Suomen valtion ja esimerkiksi Hämeenlinnan taidemuseon kokoelmissa.

Anni Knuutila muotoilun ja ohjaustoiminnan artenomi (AMK). Anni on ennakkoluuloton optimisti, jolla on halu luoda kaunista ja herkkää katseltavaa. Taiteilijana hän on idearikas, avarakatseinen ja tutkiva. Ideat hän saa arjen pienistä kysymyksistä, materiaalin tuomista mahdollisuuksista sekä halusta ylläpitää vanhoja käsityöläisperinteitä ja yhdistää niitä teknologian tuomiin uusiin mahdollisuuksiin. Hänen teoksissaan näkyy kokeilunhalu ja pienet yllättävät yksityiskohdat, jotka johdattelevat katsojaa tutkimaan teoksia yhä syvemmälle ja kokemaan tarinan, joka niillä on kerrottavana.