Taidemindfulness-hetki Hämeenlinnan taidemuseossa lauantaina 13.4. klo 14

Tiedote 9.4.2024

Hämeenlinnan taidemuseossa pääsee rauhoittumaan kuvataiteen äärelle kansainvälisen Slow Art Dayn hengessä. Lauantaina 13.4. klo 14 toteutuvan taidemindfulness-hetken aikana Ajan syyt -näyttelyn teoksia katsotaan aivan uudella tavalla.

Mindfulness tarkoittaa tietoista läsnäoloa. Usein taideteoksia lähestytään tiedollisesta näkökulmasta, mutta tässä harjoitteessa teoksia koetaan läsnäolon kautta. Taidemindfulness-hetkessä tutkitaan miltä teos näyttää, ja miltä se tuntuu omassa kehossa. Lisäksi teoksesta tehdään omia havaintoja juuri kuluvassa hetkessä. Harjoitteen ohjaa museopedagogi Tuija Vertainen.

Taidemindfulness-hetki kestää 45 minuuttia. Harjoitteen jälkeen voi halutessaan jäädä hetkeksi keskustelemaan sen aikana heränneistä ajatuksista. Osallistuminen ei vaadi aiempaa kokemusta, eikä edellytä ennakkovalmisteluja tai välineitä.

Slow Art Day
Ajan syyt: Suomen Puupiirtäjien Seura 10 vuotta