Taidemindfulness-hetki taidemuseossa 13.4.

Irrottaudu arjen kiireestä ja vietä kansainvälisen Slow Art Dayn hengessä rauhoittava läsnäolon hetki kuvataiteen äärellä! Lauantaina 13.4.2024 kello 14.00 toteutuvan taidemindfulness-hetken aikana Ajan syyt -näyttelyn teoksia katsotaan aivan uudella tavalla.

Mindfulness tarkoittaa tietoista läsnäoloa. Usein taideteoksia lähestytään tiedollisesta näkökulmasta, mutta tässä harjoitteessa teoksia koetaan läsnäolon kautta. Tutkimme, miltä teos näyttää, miltä se tuntuu omassa kehossa sekä mitä havaintoja teemme teoksesta juuri tässä hetkessä. Taidemindfulness-hetken ohjaa museopedagogi Tuija Vertainen.

Harjoite kestää̈ 45 minuuttia, jonka jälkeen voi halutessaan jäädä hetkeksi keskustelemaan sen aikana heränneistä ajatuksista. Taidemindfulness-hetkeen osallistuminen ei vaadi aiempaa kokemusta, eikä osallistuminen edellytä ennakkovalmisteluja tai välineitä.

Taidemindfulness-hetki pidetään Hämeenlinnan taidemuseon Lohrmann-rakennuksessa viime marraskuussa yleisölle avautuvassa Ajan syyt: Suomen Puupiirtäjien Seura 10 vuotta -näyttelyssä. Näyttely juhlistaa suomalaista puupiirrosta ennen ja nyt. Taidegrafiikan vanhin muoto elää monipuolisena, kokeilevana nykytaiteena, kulkien grafiikanlehdiltä kirjoihin ja kolmiulotteisiin teoksiin. Puupiirroksin käsitellään henkilöhistoriaa, muistia, luontoa ja tietoa.

Suomalaisessa taiteessa puupiirros kasvoi vuosisadassa pienimuotoisista kokeiluista omaksi taiteenlajikseen. Vuonna 2024 juhlitaan Suomen Puupiirtäjien Seuran ensimmäistä vuosikymmentä, ja heidän grafiikkansa vie taidemuotoa yhä uusiin suuntiin. Tässä näyttelyssä nähdään nykypuupiirroksia sekä teoksia Hämeenlinnan taidemuseon kokoelmasta, varhaisista puupiirroksista moderniin taiteeseen.

Taidemindfulness-hetki 13.4.2024 klo 14
Hämeenlinnan taidemuseo, Lohrmann-rakennus

Tapahtuma sisältyy pääsylipun hintaan (12/10/0€)