Ajan syyt -näyttelyn taiteilijakierroksella 4.5.2024 Heli Kurunsaari ja Anniina Vainionpää

Hämeenlinnan taidemuseon Ajan syyt: Suomen Puupiirtäjien Seura 10 vuotta -näyttelyssä järjestetään lauantaina 4.5.2024 kello 14 taiteilijakierros kahden näyttelyn taiteilijan kanssa. Näyttely juhlistaa Suomen Puupiirtäjien Seuran ensimmäistä vuosikymmentä esittelemällä suomalaista puupiirrosta ennen ja nyt. Keskustelukierroksella taiteilijat avaavat teostensa taustoja, sekä kertovat puupiirrostekniikasta taiteen tekemisessä.

Heli Kurunsaarelle uuden teoksen aloitus on aina uusi matkalle lähtö. Hän työstää kuvan alkuun piirtämällä sen vanerilaatalle ja vedostamalla ensimmäisen ohuen tunnustelevan värikerroksen laatalta japaninpaperille. Jo ensimmäisestä värikerroksesta alkaen lähden kuuntelemaan ja reagoimaan mihin suuntaan työ lähtee minua kuljettamaan, Kurunsaari kuvailee. Puupiirrostekniikka tuo Kurunsaaren teoksiin herkkyyttä, rouheutta ja sopivaa sattumanvaraisuutta. Vanerilaatalta käsin vedostetut värikerrokset jäävät ikään kuin leijumaan toistensa päälle. Hitaasti rakentuva kuva säilöö sisäänsä paljon aikaa ja ajattelua.

Anniina Vainionpään mielestä puupiirroksen tekeminen jäljittelee muistamisen tapahtumaa. Samoin kuin muisti, myös teos rakentuu kerros kerrokselta, tapahtuma tapahtumalta, ja jotain tärkeää aina peittyy ja jää piiloon. Yrittäessä muistaa muisto korruptoituu ja muuttuu. Työskennellessä vedos vedokselta työ esittää erilaisia versioita siitä mitä alussa oli tai tapahtui. Paperi tallentaa tehdyn työn.

Ajan syyt -näyttely

Suomalaisessa taiteessa puupiirros kasvoi vuosisadassa pienimuotoisista kokeiluista omaksi taiteenlajikseen. Vuonna 2024 juhlitaan Suomen Puupiirtäjien Seuran ensimmäistä vuosikymmentä. Seuran taiteilijat vievät taidemuotoa yhä uusiin suuntiin.

Ajan syyt: Suomen Puupiirtäjien Seura 10 vuotta -näyttely juhlistaa suomalaista puupiirrosta ennen ja nyt. Esillä on teoksia varhaisista puupiirroksista moderniin taiteeseen. Hämeenlinnan taidemuseon kokoelmasta mukana on teoksia mm. Akseli Gallen-KallelaltaHugo Simbergiltä ja Ellen Thesleffiltä. Näyttelyssä nykypuupiirrosta edustavat Puupiirtäjien Seuran jäsenet Reetta Ahonen, Laura Ahvonen, Outimaija Hakala, Iina Heiskanen, Sanna Horvath, Jussi Juurinen, Outi Koivisto, Heli Kurunsaari, Kari Laitinen, Tuula Moilanen, Tiina-Katriina Mustonen, Johanna Pihlajamaa, Kukka Pitkänen, Taru Salonen, Leena Vainio ja Anniina Vainionpää.

Tapahtuma sisältyy pääsylipun hintaan.

Taiteilijakierros la 5.4.2024 klo 14: Heli Kurunsaari ja Anniina Vainionpää

Ajan syyt: Suomen Puupiirtäjien Seura 10 vuotta