Hae mukaan Taidevaltakunta ’24 -biennaalin oppimisfoorumiin ajatussepäksi!

Oletko taidealan ulkopuolella toimiva taiteesta, ympäristöstä ja tulevaisuuden kysymyksistä kiinnostunut henkilö, ja haluat äänesi kuuluviin? Haemme Taidevaltakunta ’24 -biennaalin oppimisfoorumiin, Ajatuspajaan, mukaan 5–10 täysi-ikäistä, erilaisista taustoista ja kokemusmaailmoista tulevaa ajatusseppää.

Valitut ajatussepät osallistuvat yhteiseen ajatusseppien tapaamiseen Hämeenlinnan taidemuseolla perjantaina 14.6.2024 klo 13–15. Ajatussepät adoptoivat näyttelystä teoksia ja tuottavat oman puheenvuoron teoksesta. Jokainen ajatusseppä saa palkkiona 200 euroa sekä Museokortin (arvo 79 euroa). Hae mukaan ajatussepäksi 21.4.2024 mennessä!

Ajatussepiltä toivomme kiinnostusta taiteeseen, ja halua tuoda esille omaa näkökulmaansa näyttelyn teoksiin ja teemoihin liittyen. Näkökulman toteutustavan saa jokainen ajatusseppä määritellä ja tuottaa itse itselleen sopivimmalla tavalla. Aiempaa osaamista taiteesta tai taiteen tekemisestä ei tarvita – utelias ja avoin asenne riittävät!

Mikä on Taidevaltakunta?

Hämeenlinnan taidemuseo, Tampereen taidemuseo sekä Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva toteuttavat Taidevaltakunnan yhteistyössä osana alueellista taidemuseotyötä. Kahden vuoden välein toteutettava kuvataiteen biennaali vuorottelee eri maakunnissa. Hämeenlinnan taidemuseossa, Hämeenlinnassa ja Kanta-Hämeessä 14.6.–8.9.2024 toteutuva ensimmäinen Taidevaltakunta ’24 -biennaali antaa taiteelle ja taiteilijoille tulevaisuusvallan. Pyysimme taiteilija- ja teoshaussa kuvataiteilijoita pohtimaan, millainen on maailmamme vuonna 2050. Samalla toivoimme näkyjä ja näkökulmia siihen, millainen on tulevaisuuden Taidevaltakunta, jossa taiteella on valta. Mukaan valikoituneissa teoksissa käsitellään taiteen merkitystä maapalloa ravistelevien kriisien keskellä. Taiteilijoiden näkökulmat tulevaisuuteen nostavat esiin uhkien lisäksi toivoa paremmasta tulevaisuudesta.

Taidevaltakunnan Ajatuspaja

Taidevaltakunnan Ajatuspaja on oppimisfoorumi, jossa biennaalinäyttelyn teosten näkökulmat tulevaisuudesta, ympäristöstä, vallasta ja identiteetistä tarjoavat ponnahduslaudan keskusteluun taiteilijoiden, näyttelyn yleisön ja avoimella haulla haettavien ajatusseppien kesken. Ajatuspaja järjestetään Hämeenlinnan taidemuseon Lohrmann-rakennuksessa. Päivän vetäjinä toimivat näyttelyjulkaisu Taidevaltakunnan Sanomien toimittaja ja taidekasvattaja-tuottaja, joiden johdattamana ajatussepät tutustuvat näyttelyn teossisältöön ja adoptoivat omat teoksensa.

Ajatussepät

Ajatussepät adoptoivat näyttelystä teoksia, joiden pohjalta he tuottavat oman puheenvuoronsa visuaalisena tai kirjallisena tuotoksena, kuten kuvana, tekstinä, videopuheenvuorona tai runona.
Jokaisen ajatussepän oma persoona ja ajatukset saavat näkyä tuotoksissa, eikä tekotavan tarvitse olla tekijälle entuudestaan tuttu. Taidemuseo tarjoaa ajatussepille tarvittavat työvälineet sekä tukea valitsemansa työskentelytavan parissa.

Ajatusseppien tuottamat sisällöt tulevat vapaasti kaikkien koettaviksi Taidevaltakunta ’24 biennaalin verkkosivuille ja sosiaaliseen mediaan.

Aikataulu

• Ajatusseppien hakulomake aukeaa perjantaina 29.3. ja sulkeutuu sunnuntaina 21.4. klo 18:00.
  • Valinnoista ilmoitetaan sähköpostitse viikolla 18 (29.4.–3.5.).
  • Ajatuspaja kokoontuu Hämeenlinnan taidemuseon Lohrmann-rakennuksen työpajatilassa 14.6. klo 13–15.
  • Ajatussepillä on mahdollisuus saada apua työskentelyynsä Hämeenlinnan taidemuseolla tai etäyhteyksien välityksellä. Tekstimuotoisten tuotosten parissa Taidevaltakunnan Sanomien toimittaja on tavattavissa viikolla 25 (17.–21.6.) ja taidekasvattaja-tuottaja kuvallisten tuotosten parissa viikolla 27 (1.–5.7.)
  • Valmiiden tuotosten palautuspäivämäärä sovitusti joko 10.7. tai 9.8. Tuotoksen voi toimittaa Taidevaltakunta ’24 -biennaalin käyttöön myös aikaisemmin.
  • Myöhemmin kesällä Taidevaltakunta ’24 -biennaali ja ajatusseppien työskentely huipentuu Hämeenlinnan taidemuseolla järjestettävään laajaan, kaikille avoimeen oppimisfoorumiin. Päivä sisältää mm. biennaalinäyttelyn taiteilijoiden ja muiden Taidevaltakunnan kanssamatkustajien, kuten ajatusseppien, puheenvuoroja. Avoimen oppimisfoorumin tarkemmasta ajankohdasta ilmoitetaan myöhemmin.

Mitä odotamme?

• olet kiinnostunut Taidevaltakunta ’24 -biennaalinäyttelyn teemoista (tulevaisuus, ympäristö, valta) ja motivoitunut ilmaisemaan omia ajatuksiasi niihin liittyen
  • olet täysi-ikäinen
  • täytät hakemuksen osoitteessa https://link.webropolsurveys.com/S/174BC73E62437BD3 sunnuntaihin 21.4.2024 klo 18:00 mennessä.
  • osallistut Ajatuspajan ensimmäiseen tapaamiseen perjantaina 14.6.2023 klo 13–15 Hämeenlinnan taidemuseolla
  • olet sitoutunut työskentelemään biennaalin teemojen parissa sekä tuottamaan ja jakamaan juuri sinun näköistä materiaalia adoptoimaasi teokseen liittyen

Mitä tarjoamme?

• palkkiona työskentelystä 200 euroa ja museokortti käyttöösi vuodeksi. Lisäksi jokaiselle ajatussepälle myönnetään Taidevaltakunnan ajatusseppä -diplomi.
  • korvaamme matkakustannukset sinulle julkisen liikenteen taksojen mukaan osallistumisestasi tapaamiseen 14.6.2023

Lisätiedot ja tiedustelut

Senni Tuomi
taidekasvattaja-tuottaja, Hämeenlinnan taidemuseo
senni.tuomi@hameenlinna.fi

www.taidevaltakunta.fi

Museovirasto ja Alfred Kordelinin säätiö tukevat Taidevaltakunta-biennaalinäyttelyä.

Museoiden logot: Hämeenlinnan taidemuseo, Tampereen taidemuseo ja Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva