Iina Heiskanen ja Jussi Juurinen taiteilijakierroksella 23.3. Ajan syyt -näyttelyssä

Hämeenlinnan taidemuseon Ajan syyt: Suomen Puupiirtäjien Seura 10 vuotta -näyttelyssä järjestetään lauantaina 23.3.2024 klo 14 taiteilijakierros kahden näyttelyn taiteilijan kanssa. Keskustelukierroksella taiteilijat avaavat teostensa taustoja ja puupiirrosta tekotapana.

Iina Heiskasen teoksissa puupiirros yhdistyy taitteluvedoksiin. Alun perin harkittu ja suunnitelmallisesti toteutettu matriisi jättää jäljen taiteltuun paperiin. Virhe tapahtuu siirtymässä matriisista paperiin ja synnyttää jotakin odottamatonta. Ajan syyt -näyttelyn kokonaisuudessa on myös teoksia, joissa puupiirros täydentyy kehyslasiin hiekkapuhalletun muodon varjolla. Painetun kuvan ja varjon suhde vaihtelee valon suunnan mukaan tai katoaa, kun valot sammutetaan. Tyhjä tila lasin ja vedoksen välissä on eräänlainen tauko sen rytmissä.

Jussi Juurinen on puupiirrostekniikassa kiinnostunut sen kouriintuntuvuudesta, menetelmän yksinkertaisuudesta sekä puun materiaalisesta haastavuudesta sekä monipuolisuudesta. Puupiirros on Juuriselle menetelmänä ajattelutapa, joka auttaa häntä prosessoimaan teosideaa ja toimii eräänlaisena keskustelukumppanina. Myös niiden teosten kohdalla, jotka eivät suoranaisesti ole puupiirrostekniikalla toteutettuja, on tavallisesti jokin ajattelullinen yhteys menetelmään.

Ajan syyt -näyttely

Suomalaisessa taiteessa puupiirros kasvoi vuosisadassa pienimuotoisista kokeiluista omaksi taiteenlajikseen. Vuonna 2024 juhlitaan Suomen Puupiirtäjien Seuran ensimmäistä vuosikymmentä. Seuran taiteilijat vievät taidemuotoa yhä uusiin suuntiin.

Ajan syyt: Suomen Puupiirtäjien Seura 10 vuotta -näyttely juhlistaa suomalaista puupiirrosta ennen ja nyt. Esillä on teoksia varhaisista puupiirroksista moderniin taiteeseen. Hämeenlinnan taidemuseon kokoelmasta mukana on teoksia mm. Akseli Gallen-KallelaltaHugo Simbergiltä ja Ellen Thesleffiltä. Näyttelyssä nykypuupiirrosta edustavat Puupiirtäjien Seuran jäsenet Reetta Ahonen, Laura Ahvonen, Outimaija Hakala, Iina Heiskanen, Sanna Horvath, Jussi Juurinen, Outi Koivisto, Heli Kurunsaari, Kari Laitinen, Tuula Moilanen, Tiina-Katriina Mustonen, Johanna Pihlajamaa, Kukka Pitkänen, Taru Salonen, Leena Vainio ja Anniina Vainionpää.

Taiteilijakierros la 23.3.2024 klo 14: Iina Heiskanen ja Jussi Juurinen
Ajan syyt: Suomen Puupiirtäjien Seura 10 vuotta