Hiihtolomaviikon ohjelmaa lapsille

UV-tussityöpajan tuotoksia. Kuva Tiina Salmia / Hämeenlinnan taidemuseo

Hämeenlinnan taidemuseossa järjestetään hiihtoloman aikana useita lapsille suunnattuja tapahtumia. Museossa pääsee kokeilemaan puupiirrostekniikkaa luovassa pajassa, kuvittamaan painajaisia UV-tussityöpajassa sekä tutustumaan taidenäyttelyyn toiminnallisten tehtävien kautta.

UV-tussityöpaja

Lasten lauantai 24.2. klo 12–15
Oletko joskus nähnyt painajaisen? Mistä se kertoi? Lasten lauantaina 24.2. museolla järjestetään UV-tussityöpaja, jossa pääsee kirjoittamaan tai piirtämään oman kuvauksen painajaisesta. Painajaiskuvaukset kerätään painajaisarkistoon Camilla Vuorenmaan Joustava sydän -näyttelyn UV-huoneeseen, jossa ne ovat nähtävillä tapahtuman ajan. Tussipajaan voi osallistua Engel-rakennuksen aulassa. Tapahtuma sopii kaiken ikäisille. Lasten lauantaina näyttelykäynti sekä tussityöpaja ovat maksuttomia lasten kanssa liikkuville.

Talviloman luova paja
keskiviikko 28.2. klo 12–15

Kalevalan päivänä 28.2. järjestettävässä talviloman luovassa pajassa pääsee tekemään omaa taidetta puupiirroksen menetelmin. Pajassa voi kaivertaa ja hiertää pienen puugrafiikan teoksen tai vaikka kortin. Lisäksi on mahdollista vedostaa valmiiksi kaiverrettuja laattoja, tai tehdä valmiista vedoksista ja värillisistä papereista kollaaseja. Tasatunnein (klo 12, 13 ja 14) järjestetään lyhyt perehdytys puupiirrostekniikkaan ja kaivertamiseen, jonka jälkeen voi aloittaa oman teoksen työstämisen. Pajaa ohjaa taidegraafikko Tiina-Katriina Mustonen taidemuseon Lohrmann-rakennuksessa. Tapahtuma sopii myös perheen pienimmille. Työpajaan osallistuminen on maksutonta.

Toiminnallinen näyttelyopastus lapsille
perjantai 1.3. klo 13
Lapsille suunnatulla opastuskierroksella tutustutaan Camilla Vuorenmaan Joustava sydän -näyttelyyn, ja etsitään taiteilijan teoksista erilaisia tarttumapintoja omaan arkeen ja elämään. Mitä tapahtuu, kun taideteos herääkin eloon liikkeen keinoin? Entä minkä muotoinen ja värinen on ystävyys? Minkälaisia tarinoita maalaukset kätkevätkään sisälleen?
Kierroksella lapset pääsevät suorittamaan toiminallisia tehtäviä oppaan johdolla ja keräämään leimoja henkilökohtaisiin taidepasseihin. Taidepassin täyteen keränneille on luvassa pieni palkinto. Opastus järjestetään taidemuseon keltaisessa Engel-rakennuksessa. Kierrokselle osallistuminen on maksutonta alle 18-vuotiaille, pääsylipun ostaneille aikuisille sekä Museokortilla vieraileville.

Näyttelyt tapahtumien aikana:

Camilla Vuorenmaa – Joustava sydän, 20.10.2023–21.4.2024