Sanna Horvath ja Outi Koivisto taiteilijakierroksella 17.2. Ajan syyt -näyttelyssä

Hämeenlinnan taidemuseon Ajan syyt-näyttelyssä järjestetään lauantaina 17.2.2024 klo 14 taiteilijakierros kahden näyttelyn taiteilijan kanssa. Keskustelukierroksella taiteilijat avaavat teostensa taustoja ja puupiirrosta tekotapana.

Kuvataiteilija Sanna Horvath työskentelee pääasiassa painetun taiteen puupiirrostekniikan metodein sekä vaihtuvin installaation ja taidegrafiikan keinoin. Hänen teemansa käsittelevät identiteetin kehitystä ja ihmisen luoman maailman rinnakkaisuutta orgaaniseen. Horvathin teoksissa haptisuus on avainasemassa. ”Estetiikkaani määrittäviä sanoja ovat yksityiskohdat, keskittyminen ja aika.”

Sanna Horvathin teos Ajan syyt -näyttelyssä.
Sanna Horvathin teos Ajan syyt -näyttelyssä. Kuva Miika Kangasniemi / Hämeenlinnan kaupunki

Kuvataiteilija Outi Koivisto käyttää osassa töistään puupiirroslaattaa maalauksen tavoin, toisinaan taas hierrevedoksien pohjana. Hän on kiinnostunut jäljestä, jota laatta, kaiverrukset sekä paperille painaminen tuottavat. Painamisen jälki on lopulta aina yllätys tai tuo mukanaan sattumia. Koivisto antaa jäljen johdattaa työskentelyä. Hänen teoksensa ovat uniikkeja, sarjallisuutta teoksiin tulee lähinnä käsitteellisesti kuten installaatioon laatan jälkiä toistaessa.

Ajan syyt -näyttely juhlistaa suomalaista puupiirrosta ennen ja nyt. Taidegrafiikan vanhin muoto elää monipuolisena, kokeilevana nykytaiteena, kulkien grafiikanlehdiltä kirjoihin ja kolmiulotteisiin teoksiin. Puupiirroksin käsitellään henkilöhistoriaa, muistia, luontoa ja tietoa.

Suomalaisessa taiteessa puupiirros kasvoi vuosisadassa pienimuotoisista kokeiluista omaksi taiteenlajikseen. Vuonna 2024 juhlitaan Suomen Puupiirtäjien Seuran ensimmäistä vuosikymmentä. Seuran taiteilijat vievät taidemuotoa yhä uusiin suuntiin.

Ajan syyt -näyttelyn avajaiset ja taiteilijat, kuvassa Outi Koivisto teoksensa edessä.
Outi Koivisto Ajan syyt -näyttelyssä. Kuva Miika Kangasniemi / Hämeenlinnan kaupunki.

Juhlanäyttelyssä nähdään teoksia varhaisista puupiirroksista moderniin taiteeseen. Hämeenlinnan taidemuseon kokoelmasta mukana on teoksia mm. Akseli Gallen-KallelaltaHugo Simbergiltä ja Ellen Thesleffiltä. Näyttelyssä nykypuupiirrosta edustavat Puupiirtäjien Seuran jäsenet Reetta Ahonen, Laura Ahvonen, Outimaija Hakala, Iina Heiskanen, Sanna Horvath, Jussi Juurinen, Outi Koivisto, Heli Kurunsaari, Kari Laitinen, Tuula Moilanen, Tiina-Katriina Mustonen, Johanna Pihlajamaa, Kukka Pitkänen, Taru Salonen, Leena Vainio ja Anniina Vainionpää.

Ajan syyt: Suomen Puupiirtäjien Seura 10 vuotta on avoinna taidemuseon punatiilisessä Lohrmann-rakennuksessa 19.5.2024 asti. Teosten ohella näyttelykävijät voivat myös tutustua puupiirtäjien työvälineisiin ja puupiirrosten tekotapoihin.