Johanna Pihlajamaa ja Leena Vainio taiteilijakierroksella 27.1.2024 Ajan syyt -näyttelyssä

Hämeenlinnan taidemuseon Ajan syyt-näyttelyssä järjestetään lauantaina 27.1.2024 klo 14 taiteilijakierros kahden näyttelyn taiteilijan kanssa. Keskustelukierroksella taiteilijat avaavat teostensa taustoja ja puupiirrosta tekotapana.

Kuvataiteilija Johanna Pihlajamaan (s. 1973) taiteellinen tuotanto painottuu taidegrafiikkaan. Pihlajamaan puupiirroksissa nähdään värien vuorovaikutusta ja hienovaraisia kuvapinnan muutoksia. Hänen teoksensa Ajan syyt -näyttelyssä on kolmiulotteinen paperista rakennettu installaatio, jonka varjo muodostuu osaksi teosta.

Johanna Pihlajamaa Ajan syyt -näyttelyssä. Kuva: Miika Kangasniemi, Hämeenlinnan kaupunki.

Kuvataiteilija Leena Vainion (s. 1959) puupiirrosta sisältävät teokset ovat aina uniikkeja. Vainio yhdistää puupiirrosta erilaisiin tekniikoihin ja kierrätettyihin materiaaleihin. Ajan syyt -näyttelyssä Vainio on mukana teoksella, jossa lakanan hauraus vertautuu muistiin ja Vainion isoäidin kokemuksiin sata vuotta sitten.

Leena Vainio Ajan syyt -näyttelyssä. Kuva: Miika Kangasniemi, Hämeenlinnan kaupunki.

Ajan syyt -näyttely juhlistaa suomalaista puupiirrosta ennen ja nyt. Taidegrafiikan vanhin muoto elää monipuolisena, kokeilevana nykytaiteena, kulkien grafiikanlehdiltä kirjoihin ja kolmiulotteisiin teoksiin. Puupiirroksin käsitellään henkilöhistoriaa, muistia, luontoa ja tietoa.

Suomalaisessa taiteessa puupiirros kasvoi vuosisadassa pienimuotoisista kokeiluista omaksi taiteenlajikseen. Vuonna 2024 juhlitaan Suomen Puupiirtäjien Seuran ensimmäistä vuosikymmentä. Seuran taiteilijat vievät taidemuotoa yhä uusiin suuntiin.

Juhlanäyttelyssä nähdään teoksia varhaisista puupiirroksista moderniin taiteeseen. Hämeenlinnan taidemuseon kokoelmasta mukana on teoksia mm. Akseli Gallen-KallelaltaHugo Simbergiltä ja Ellen Thesleffiltä. Näyttelyssä nykypuupiirrosta edustavat Puupiirtäjien Seuran jäsenet Reetta Ahonen, Laura Ahvonen, Outimaija Hakala, Iina Heiskanen, Sanna Horvath, Jussi Juurinen, Outi Koivisto, Heli Kurunsaari, Kari Laitinen, Tuula Moilanen, Tiina-Katriina Mustonen, Johanna Pihlajamaa, Kukka Pitkänen, Taru Salonen, Leena Vainio ja Anniina Vainionpää.

Ajan syyt: Suomen Puupiirtäjien Seura 10 vuotta on avoinna museon punatiilisessä Lohrmann-rakennuksessa (Viipurintie 2, Hämeenlinna) 19.5.2024 asti. Teosten ohella näyttelykävijät voivat myös tutustua puupiirtäjien työvälineisiin ja puupiirrosten tekotapoihin.