Taidevaltakunta-biennaalin ensimmäisen näyttelyn taiteilijat julkistetaan

Hämeenlinnan taidemuseo, Tampereen taidemuseo sekä Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva ovat perustaneet Taidevaltakunnan. Kahden vuoden välein toteutettava kuvataiteen biennaali vuorottelee eri maakunnissa.

Hämeenlinnan taidemuseon molemmat näyttelyrakennukset, Engelin ja Lohrmannin valtaava, sekä Hämeenlinnaan laajemminkin jalkautuva, ensimmäinen Taidevaltakunta-biennaalinäyttely tutkii, miltä tulevaisuuden Taidevaltakunta näyttää taiteilijoiden silmin. Näyttely on avoinna 14.6.–8.9.2024.

Järjestämme perjantaina 19.1.2024 klo 11 tilaisuuden, jossa julkistamme ensimmäisen Taidevaltakunta-biennaalin taiteilijat. Tilaisuuden suoraa lähetystä voi seurata Taidevaltakunnan Instagram-tilillä (@taidevaltakunta, www.instagram.com/taidevaltakunta).

Taiteilija- ja teosvalinnoista vastasi ensimmäistä hakua varten koottu valintaraati. Siihen osallistui Taidevaltakunnan taustamuseoiden edustajien lisäksi viisi ulkopuolista asiantuntijajäsentä, jotka valittiin mukaan raatiin avoimen haun kautta. Valintaraati valitsi kesällä 2024 toteutuvaan biennaalinäyttelyyn 31 taiteilijaa tai taiteilijaryhmää 271 hakijasta. Valittujen teosten myötä biennaali ulottuu myös Taidevaltakunnan muille maakunta-alueille.